Uçak bİletİnİz ‘tek yön’ olmasın!

04.11.2012 tarihinde yayımlanmıştır.

Kaza anında hayatta kalmak için ne yapmalı? Pahalı koltuklar daha mı riskli? Uçağın en güvenli bölgesi hangisi? Deney için dev bir uçağı çöle düşüren uzmanlar açıklıyor

Alışıldık koşuşturmacası bir yana bırakıldığında, Meksika’daki General Rodolfo Sanches Taboada Havalimanı’nda asayiş berkemal. Kuyrukların uzamasına sinirlenenler homurdanıyor, uçağını kaçıran genç kız valizinin üstüne oturmuş ağlıyor, telaşlı bir yolcuysa “Ya uçağım düşerse?” sorusunu aklından geçiriyor. Piste döndüğümüzdeyse, gözümüze kalkış izni bekleyen bir Boeing 727 çarpıyor. Çok geçmeden izin geliyor, uçak havalanıyor. Yolculuk süresince her şey sakin. Ta ki inişe geçene kadar. Çünkü Sonoran Çölü’ne doğru alçalmaya başlayan uçak, tıpkı 2009’da Amsterdam’da düşen THY uçağı gibi birden dengesini kaybederek parçalara ayrılıyor! Ancak endişe etmeyin. Çünkü uçak uzaktan kumandayla kontrol ediliyor ve kaza tümüyle planlı! Koltuklardaysa yolcular değil kuklalar oturuyor. Amaç, uçağın dört bir yanındaki kameralar aracılığıyla kaza anında neler yaşandığını öğrenmek ve gelecekte hava ulaşımını daha güvenli hale getirmek. Biz de Discovery Channel’da bu akşam 21.55’te yayınlanacak Curiosity (Merak) programı için gerçekleştirilen deneyin mimarları, MIT öğretim görevlisi Prof. Dr. John Hansman ve ABD ordusunun en tecrübeli pilotlarından Chip Shanle ile elde ettikleri sonuçları konuştuk. İşte iki uzmanın ağzından uçak kazasında hayatta kalma rehberi.

PAHALI KOLTUKLAR DAHA RİSKLİ

“Seçtiğiniz koltuk, hayatta kalmanızı sağlayabilir. Kaza anında en riskli bölümler kokpit ve ön sıralar. Yani first class koltuklar, hem daha pahalı hem de daha riskli. Arkalarda, özellikle kanat hizasının gerisinde oturmak daha avantajlı.

Günümüzde havayolları daha çok bilet satabilmek için koltuk sayısını artırıyor. Bu çok tehlikeli. Yolculukta bile sıkışıyorsanız, kaza anında yaşanacakları siz düşünün!
Uçağa binerken, eşofman gibi hareket kabiliyeti sağlayan kıyafetler giyin. Asla topuklu ayakkabı tercih etmeyin. Çünkü bu ayakkabılar kaza sırasında hem size hem de çevrenize zarar verebilir. Ayrıca tahliye edilmenizi de zorlaştırır.

 Bindikten sonra acil durum çıkışlarının nerede olduğunu aklınıza kazıyın. Kaza anında toz dumana karışacak ve şok yaşayacaksınız. Düşüşü sağ atlatsanız bile yangın ve patlama ihtimali bulunduğu için, uçağı hızla terk etmeniz şart.

 Koltuğa oturduğunuzda kemerinizi gevşek olmayacak şekilde bağlayın. Kaza riski belirdiğinde, başınızı dizlerinize dayayın ve ellerinizle ayak bileklerinizi tutun. Bu pozisyonda olan kuklalar çok daha hasar zarar gördü.

 Deneyin ardından bizi en çok şaşırtan şey koltukların üzerindeki bagaj kapaklarının açılmamasıydı. Unutmayın ki kaza anındaki sarsıntılar nedeniyle minik bir çanta bile öldürücü bir hale gelebilir. Eşyalarınızı mutlaka tepenizdeki bagaj alanlarına yerleştirin.

 Kazaların yüzde 70’i insan hataları yüzünden meydana geliyor. Bu yüzden güvenli uçuş için ön önemlisi pilotların doğru düzgün eğitilmesi. Diğer yandan ölümlü bir uçak kazasına karışma ihtimaliniz son derece düşük. İstatistiki hesaplara göre, her gün bir kere uçsanız bile, ölümlü bir kaza yaşamak için 35 bin yıl yaşamanız gerekiyor!”

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s