SORUMLULUK VE CENTİLMENLİK, CONCORDIA’YLA BİRLİKTE BATTI

İtalyan cruise gemisi Costa Concordia’nın batması, geçen haftanın en çok konuşulan olaylarından biriydi. Titanic faciasının 100. yılında yaşanan kaza, denizciliğe dair kafamızda yer etmiş bazı prensipleri de suyun derinliklerine gömdü. Bunlardan ilki, ‘Gemiyi en son kaptan terk eder,’ prensibiydi. Mürettebatın ‘Titanic fobisiyle yaşayan bir kaptandı,’ sözleriyle anlattığı Francesco Schettino, yolcular bile tahliye edilmeden 300 metrelik gemiyi arkasında bırakarak kaçtı. Kendini, ‘Tahliye sırasında ayağım kaydığı için   filikaya düştüm ve gemiden uzaklaşmak zorunda kaldım,’ gibi inanılması güç bir ifadeyle savunan kaptan hakkında ortaya atılan diğer iddialar ise onun sorumsuzluğunu daha net bir şekilde ortaya koyuyor. Çünkü fobisini iş edinen Schettino’nun; şef garsonun kıyıdaki babasına ve kız kardeşine ‘selam verebilmesi’ için Giglio adasına fazla yaklaştığı ve kazanın bu nedenle meydana belirtiliyor.

SELAM VERMEK İSTEMİŞ!

Şef garson Antonello Tievoli’nin babası tarafından yapılan açıklamalar da bu iddiaları doğruluyor. Baba Guiseppe Tievoli, kazanın ardından “Oğlum beni arayarak adanın yakınından geçeceklerini ve bize ıslık çalarak selam vereceklerini söyledi. Bu sık sık yaptıkları bir şeydi. Ancak bu sefer gemi kıyıya gerçekten aşırı yaklaştı,” diye konuştu. Şef garsonun kız kardeşinin kaza öncesi Facebook’a “Concordia az sonra çok yakınımızdan geçecek.” mesajını yazması da, iddiaları pekiştirdi. Nihayetinde Schettino’nun çılgınlıkta Gülen Gözler filmindeki unutulmaz Vecihi karakteriyle yarıştığını söylemek gerekiyor. Ancak aşkını ilan etmek için sevgilisinin evinin üzerinde alçak uçuş yapan Vecihi, yalnızca kendi canını riske atıyordu. Kaza sırasında alkollü olduğu belirtilen Schettino gibi 4200 yolcunun değil!

TITANIC’IN ŞARKISI ÇALIYORDU

Diğer yandan adını İtalyanca’da uyum ve anlaşma anlamına gelen ‘concordia’ kelimesinden alan gemide, tahliye sırasında bu ad ile çelişen bir kaos yaşandı. Kazazedelerin anlattığına göre tahliye emri tam bir saat 16 dakika sonra geldi ve erkeklerin büyük bölümü, ‘önce kadınlar ve çocuklar’ prensibine aldırmadan kendilerini kurtarmaya çalıştı. Böylece, Titanic’teki erkek yolcuların 100 yıl önce sergilediği ‘İngiliz centilmenliği’nin (Kazadan kurtulanların yüzde 74’ü kadın, yüzde 52’si çocuk ve yalnızca yüzde 20’si erkekti), modern zamanların ‘Her koyun kendi bacağından asılır,’ anlayışına teslim olduğuna tüm dünya şahitlik etti. Kazanın Titanic ile benzeşen yönleri de var. Bunlardan en ilginci, kazanın meydana geldiği sırada gemide Titanic filminde Celine Dion’un seslendirdiği My Heart Will Go On şarkısının çalması! Ayrıca yolcuların büyük bölümü, filmde gördükleri yöntemleri uygulayarak hayatta kaldıklarını dile getirdi.

*** GEMİ KAZASINDA HAYATTA KALMA REHBERİ

ABD’deki bir araştırmaya göre, kazanın ardından yolcuların yüzde 70’i yaralanmalara sebep olan mantık dışı davranışlar sergiliyor. Sükunetinizi koruyun ve ‘Batan gemiyi ilk fareler terk eder,’ sözünün doğru olduğunu aklınızdan çıkarmayın. Güvertede fareler belirdiyse, gemiyi hızla boşaltmanız gerekecek. Çünkü geminin alt kısmında yaşayan fareler, gemi su almaya başladığında topluca yukarı kaçar.

Can yeleği veya sizi su yüzeyinde tutacak bir tahta parçası bulun! Çevrenizi dikkatle gözlemleyin. Geminin yan yatması durumunda üzerinize ağır eşyaların devrilemeyeceği bir yere sığının.

Gemi personelinin talimatlarına kulak vererek bir filikaya yerleştirilmeyi bekleyin. Eğer filikaya bindiyseniz, ıslanmaktan kaçının ve susuzluğunuzu gidermek için kıyıya ulaşana kadar bekleyin. Deniz suyu içmeyin.

Filikaya binme fırsatınız yoksa suya atlamak zorunda kalacaksınız. Bu tür vakalarda ölümlerin çoğu vücut ısısının 35 derecenin altına düşmesi (hipotermi) nedeniyle yaşanıyor. Suya girmeden önce, pamuklu giysilerinizden kurtulup sentetik iplikten üretilmiş yağmurluk ve benzeri su geçirmeyen giysiler giyin. Şoku önlemek için suya yavaşça girin ve başta kafanız olmak üzere vücudunuzun mümkün olduğu kadar çok kısmını su üzerinde tutmaya çalışın. Kısa sürede kıyıya ulaşma şansınız yoksa yüzmeyin. Yüzmek, ısı kaybını artırarak hayatta kalma sürenizi kısaltır. Başkalarına sarılarak hafif hareketlerle su üzerinde kalın.

Suyun sıcaklığı 0 derece civarındaysa yaklaşık 45 dakika, 16 derece civarındaysa 6 saat, 21 derece civarındaysa 40 saate kadar hayatta kalmanız mümkün. Kilonuz normalin üzerindeyse şanslısınız. Çünkü yüksek yağ oranı, vücut ısınızın düşmesini geciktirir. Benzer şekilde, gençlerin kurtulma şansı da yaşlılara ve çocuklara göre daha fazla. Ama siz ne olursa olsun umudunuzu kaybetmeyin. Son dönemde yaşanan tüm kazalarda, kurtarma ekipleri zamanında olay yerine yetişmeyi başardı.

 

Reklamlar

One response to “SORUMLULUK VE CENTİLMENLİK, CONCORDIA’YLA BİRLİKTE BATTI

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s