‘ÇALINAN KARAKTERLER ÇOCUKLARIM GİBİYDİ’

Bilim insanları sık sık online oyunların bağımlılık yaptığına ve gençleri şiddete yönelttiğine ilişkin araştırmalar yayımlıyor. Buna rağmen, dünya genelinde oyuncuların sayısı artmaya devam ediyor. Milyonlarca oyuncunun bulunduğu Türkiye’de ise, online oyunlar yalnızca adli olaylar söz konusu olduğunda gündeme geliyor. Bu olaylardan sonuncusu geçen hafta Bursa’da yaşandı. Evli ve iki çocuk annesi olan 28 yaşındaki Nazife Çetin, Metin2 adlı oyunda dört yıldır yönettiği sanal karakterlerin çalındığı iddiasıyla savcılığa suç duyurusunda bulundu. Karakterlerin piyasa değerinin 5 bin TL’yi bulduğunu belirten Çetin, söz konusu oyuna neden böyle tutkuyla bağlı olduğunu anlattı:


– Bu tür oyunların daha çok genç erkekler tarafından oynandığı düşünülür. Siz ise evli ve iki çocuk annesi bir kadınsınız. Nasıl başladı bu oyun merakı?

– Küçüklüğümden beri bilgisayar oyunlarını severim. İnsanların buna neden şaşırdığını anlamıyorum. İnternet kafe sahibiyim ve işim gereği gece 24.00’e kadar bilgisayar karşısındayım. Vakit geçirmek için de bu oyunu oynuyorum. Başkaları da Facebook’taki oyunlarda bütün gün domates, salatalık ekip tarla biçiyor. Onlara bir şey diyen yok.

– Peki sizi bu oyuna yıllarınızı verecek kadar bağlayan ne oldu?

– Oyunda gerçek hayattakine benzer bir mücadele var. Çünkü tüm karakterler insanlar tarafından yönlendiriliyor. Ayrıca kendimi oyunda yönettiğim üç farklı karakterle özdeşleştirebiliyorum. Gerçekte yapamadığım güç gösterilerini oyunda rahatlıkla yapabiliyorum

GÜÇ GÖSTERİSİ YAPIYORUM

– Neden güç gösterisi yapma ihtiyacı duyuyorsunuz? Stres atmak için mi?

– Hayır, tam öyle değil… Yani sonuçta bir kadınım, o yüzden gerçek hayatta güç gösterisi yapma şansım yok… Oyunda ise her istediğimi özgürce yapabiliyorum.

– Gün içinde sizi oyunun başına oturmaya iten hissi tarif edebilir misiniz?

– Çalınan karakterler çocuklarım gibiydi… Onları sürekli geliştirmek istiyordum. Büyü yeteneğimi bir seviye daha arttırmayı, daha iyi eşyalara sahip olmayı düşünüyordum.


– Karakterlerinizi kim çalmış olabilir? Şüphelendiğiniz biri var mı?

– Suçu kimin işlediği, Emniyet’in yapacağı araştırmanın ardından netleşecek. Hırsızın internet kafeme gelen ve tanıdığım biri olabileceğinden şüpheleniyorum. Ama başka birinin de bir virüs aracılığıyla karakteri çalmış olması ihtimali var.

BAĞIMLI DEĞİLİM

– Hırsızı bulursanız ondan sanal ortamda intikam alacak mısınız? Oyundaki arkadaşlarınızla ona yönelik bir saldırı yapmayı düşünüyor musunuz?

– Benim için bu olayın gerçek hayattaki bir hırsızlıktan farkı yok. Ha bir hırsız evime girip eşyalarımı çalmış, ha sanal bir oyundaki karakterlerim çalınmış… Yine de bahsettiğiniz şekilde bir intikam tasarlamıyorum. Emeğimi çalan kişinin cezasını yargı verecek. Savcılığa gitmeden önce kanunları araştırdım. Bu suçu işleyenler için 8 yıl hapis cezası öngörülüyor.

– Bilim insanları bu tip oyunların bağımlılık yaptığını söylüyor. Kendinizi bağımlı olarak görüyor musunuz?

– Herkes öyle düşünüyor ama bağımlı değilim. Çalışan ve iki çocuklu bir kadın olarak uğraştığım onlarca başka iş var.

– Peki oynamadığınızda rahatsızlık hissediyor musunuz? Hiç oyundaki sanal dünyanın rüyanıza girdiği oldu mu?

– Gündelik işlerimi yaparken rahatsızlık duymuyorum. Rüyama da girmedi. Ama boş zamanım olduğunda, o zamanı oyunla doldurmam gerektiğini hissediyorum

EŞİM MUTLU, ANNEM KIZGIN

– Karakterlerinizin çalınması sizi oyundan soğuttu mu? Oynamaya devam edecek misiniz?

– Olayın ardından 4 yıl boyunca harcadığım emek boşa gittiği için çok üzüldüm. Ama oynamaya devam ediyorum ve vazgeçmeye niyetli değilim. Şu an karakterlerimden birini yeniden eski seviyesine ulaştırdım. Arkadaşlarım bana yardım ettiği için bu sefer seviye atlamam eskisi kadar uzun sürmedi.

– Oyun düşkünlüğünüz nasıl karşılanıyor? Hiç eşinizle veya ailenizle bu yüzden tartıştığınız oldu mu?

– Eşim de benimle birlikte oynadığı için özel hayatım olumsuz etkilenmiyor. Ama ailemde tepki gösterenler var. Mesela annem bu konulara uzak olduğu için oyuna böylesine bağlanmama tepki gösteriyor.

– Eklemek istediğiniz bir şey var mı?

– Savcılığa yaptığım başvurunun bu kadar ses getireceği aklımın ucundan bile geçmedi. Yine de konunun gündeme gelmiş olması, bilişim suçlarına karşı mücadelenin ilerlediğini gösteriyor.

*** AİLESİNİN ALTINLARINI ÇALDI
Sanal oyunlar, sık sık adli olaylara konu oluyor. İzmir’de yaşayan 12 yaşındaki O.S., geçtiğimiz şubat ayında internette oynadığı oyundaki karakteri satın almak için internet kafe sahibi 27 yaşındaki A.K.’ye evindeki altınları vermişti. Altınları alıp, kredi kartından 800 TL ödeyerek karakteri satın alan A.K., O.S.’nin babasının şikayetinin ardından gözaltına alınmış, ancak savcılıkça serbest bırakılmıştı. Erzurum’da ise 2 yıl önce başına sert bir cisimle vurulması sonucunda yaşamını yitiren 13 yaşındaki Musa Kang’ın Metin2 oyunundaki diğer karakterlerin şifrelerini kırdığı için öldürüldüğü iddia edilmişti.

*** 2 MİLYAR DOLARLIK PİYASA
Avrupa Şebeke ve Bilgi Güvenliği Ajansı tarafından yapılan bir araştırma, her yıl sanal dünyada oyunlar için harcanan paranın 2 milyar dolara ulaştığını gösteriyor. Bu paranın büyük bölümü oyuncular arasındaki karakter alışverişleri için harcanıyor. World of Warcraft ve Second Life gibi oyunlarda iyi donanıma sahip karakterler, 10 bin dolara kadar alıcı bulabiliyor.

One response to “‘ÇALINAN KARAKTERLER ÇOCUKLARIM GİBİYDİ’

Bir Cevap Yazın

